Najlepszym czytelnikiem biblioteki szkolnej została uczennica klasy III e Emilia Nycz. W roku szkolnym 2016/2017 wypożyczyła 301 książek. Emilka w nagrodę otrzymała dyplom oraz upominki. Gratulujemy i życzymy, aby przygoda z czytaniem przyniosła wspaniałe przeżycia i radość.

Zalety głośnego czytania dzieciom

Wszystkie badania pokazują, że czytelnictwo wśród uczniów załamuje się w starszych klasach szkoły podstawowej. W tym wieku młody człowiek staje się bardziej samodzielny, zaczyna sam szukać sposobów spędzania wolnego czasu, więcej uwagi przywiązuje do kontaktów       z rówieśnikami. Jeśli nie ma wyniesionego z domu przykładu i nawyku czytania (a przypomnijmy, że czytelnictwo dorosłych w Polsce należy do najniższych w Europie) lub wzorów w środowisku rówieśniczym, popartych łatwym dostępem do atrakcyjnej dla niego lektury, to po prostu znajduje sobie inne rozrywki   i formy aktywności, a jego szanse na rozsmakowanie się książką wraz z upływem czasu drastycznie maleją.     Bo czytelnictwo to proces, w którym trzeba przejść przez kolejne poziomy wtajemniczenia, dojrzeć, nabrać wprawy. Ale też nie dajmy sobie wmówić, że czytanie książek jest dla młodego pokolenia anachronicznym zajęciem, które musi przegrać z konkurencją innych form spędzania wolnego czasu i siłą rzeczy będzie zanikać, bo taka jest logika przemian cywilizacyjnych. Gdyby tak miało być, to nie czytałyby już społeczeństwa bogatsze, lepiej od nas rozwinięte. A okazuje się, że one czytają dużo. Zapaść czytelnictwa w Polsce zwiastuje nasz wolniejszy rozwój w przyszłości i problemy z wyrównaniem dystansu w stosunku do innych krajów wysokorozwiniętych. Przecież nie ulega wątpliwości, że ludzie czytający lepiej sobie radzą w życiu, są (oczywiście statystycznie) bardziej kreatywni, lepiej rozumieją świat, łatwiej nawiązują współpracę, łatwiej znajdują pracę i lepiej pracują, są mniej podatni na manipulację i propagandę itp. Nie przypadkiem, że np. wskaźniki innowacyjności w poszczególnych krajach niemal dokładnie pokrywają się ze wskaźnikami czytelnictwa- im społeczeństwo mniej czyta, tym jest mniej innowacyjne. Dlatego oprócz działań bibliotek szkolnych w zakresie rozwijania czytelnictwa bardzo ważne jest głośne czytanie książek dzieciom przez rodziców. Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności zaspokaja wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny  i społeczny, jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Dziecko, któremu codziennie czytamy, czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę i wiarę w siebie, które wpłyną na jakość jego życia co najmniej tak znacząco jak zdrowy kręgosłup czy zdrowe oczy. Codzienne głośne czytanie buduje mocną więź między rodzicem i dzieckiem.
Więź z najbliższą osobą jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka, warunkiem, by mogło wyrosnąć na zdrowego emocjonalnie i dojrzałego człowieka. Natomiast mocna i zdrowa więź z nimi daje na całe życie silny fundament oraz osłonę przed złymi wpływami, na które dziecko będzie odporniejsze, mając pewność rodzicielskiej miłości i czerpiąc z bogatych zasobów własnego intelektu        i wiedzy, zdobytych dzięki czytaniu. Kolejną grupę dobrodziejstw płynących z głośnego czytania dziecku stanowią korzyści językowe               i umysłowe, które zresztą ściśle się łączą. 
Najlepszą wizytówką każdego człowieka jest jego język. Używanie bogatego i pięknego języka, umiejętność prowadzenia ciekawej konwersacji, łatwość publicznego wypowiadania się
w sposób jasny, logiczny  i obrazowy to atuty w życiu społecznym nie do przecenienia.

Rodzice! Czytajcie swoim dzieciom codziennie, wystarczy 20 minut!

 

Źródła:

„Biblioteka w Szkole”, 1/2016

http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/korzysci-z-czytaniaZalety głośnego czytania dzieciom

 

 

 

W dniu 10 stycznia 2017 r. w bibliotece szkolnej odbył się Konkurs Recytatorski Twórczości Patrona dla klas V i VI.
Uczestniczyło w nim dziewięciu uczniów z klasy Vb, Vc, VIa i Vid przygotowanych pod kierunkiem nauczycieli języka polskiego.
W tej edycji recytatorzy prezentowali teksty prozatorskie zebrane w zbiorze pt. „Na ostatni guzik. Rok z księdzem Janem Twardowskim”.

Komisja konkursowa: pani Urszula Misiuda i pani Anna Ptaszek dokonała oceny recytacji i wyłoniła laureatów:
I miejsce – Aleksandra Krukowska, VI d, opiekun p. H. Szura
II miejsce – Aleksandra Zych, VI a, opiekun p. J. Walkowiak
III miejsce – Emilia Stropek, VI d, opiekun p. H. Szura
III miejsce – Filip Gawron, V b, opiekun p. H Szura
Wyróżnienie - Nikola Wrona, V b, opiekun. p. H. Szura

Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy, a laureaci nagrody książkowe,
które wręczyła pani wicedyrektor Alina Świętoniowska.

 

Uczniowie klas V i VI zostali zaproszeni do udziału w Powiatowym Konkursie Czytelniczym „Booktalking – krótko, aczkolwiek ciekawie o książce” zorganizowanym przez Bibliotekę Pedagogiczną w Łańcucie. 21 listopada 2016 r. w bibliotece szkolnej odbył się I etap szkolny, podczas którego 6 uczestników z klas: V d, VI b i VI d prezentowało swoje ulubione książki. Booktalking to ciekawa metoda reklamy książki polegająca na pięciominutowym przedstawieniu bohaterów, fabuły czy scen z książki, tak aby słuchacze chcieli sięgnąć po nią i samodzielnie przeczytać.
Do finału, zgodnie z regulaminem konkursu, komisja zakwalifikowała troje uczestników:

Marcelina Giemza VI d, książka „Patsson na biwaku”, opiekun pani H. Szura
Szymon Stawarz VI b, książka „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”, opiekun pani B. Gaweł
Bartosz Haładyj V d, książka „Biały Bim Czarne Ucho”, opiekun pani H. Szura

W dniu 7 grudnia w Bibliotece Pedagogicznej w Łańcucie odbył się finał konkursu.
Laureatką III miejsca została nasza uczennica Marcelina Giemza, która wykorzystując strój, prezentację multimedialną oraz …swojego kota zachęciła uczestników do przeczytania serii przygód pana Patssona i jego kota. Gratulujemy!
Koordynatorem szkolnym konkursu była p. U. Misiuda, a nauczycielki języka polskiego przygotowały uczniów do konkursu.

17 listopada 2016 r. w bibliotece szkolnej odbył się konkurs recytatorski klas II pt. „Najpiękniejsze wiersze o zwierzętach”. Piętnastu uczestników, po trzech uczniów z każdej klasy, przebranych pięknie i kolorowo za postaci z wierszy prezentowało swoje talenty recytatorskie i aktorskie. Wszyscy przenieśli się na chwilę w zabawny i wesoły świat zwierząt, w którym znalazły się: żaba, kwoka, pies, żółw, kaczka, żuraw i czapla, motyl, królik, myszy, kot i świerszcz.
Komisja konkursowa wybrała następujących laureatów:
I miejsce - Sinaine Charfi, II c, wiersz „Trusia króliska”, opiekun pani R. Chudzik
II miejsce - Milena Herbert, II c, wiersz „Żuraw i czapla”, opiekun pani R. Chudzik
II miejsce - Nina Pawlik, II a, wiersz „Jak rozmawiać trzeba z psem”, opiekun pani
B. Nitkiewicz
III miejsce - Gabriela Kolek, II b, wiersz „Kaczka”, opiekun pani L. Orłoś
III miejsce - Dagmara Kudyba, II d, wiersz Chory kotek”, opiekun pani D. Stankiewicz
Wyróżnienie - Eliza Szczęch, II e, wiersz „Świerszczyk”, opiekun pani J. Mielczarek

Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy, a laureaci nagrody książkowe, które wręczyła dzieciom pani wicedyrektor Alina Świętoniowska.

W dniach 7 i 14 listopada 2016 r. w bibliotece szkolnej odbyło się uroczyste pasowanie na czytelników uczniów klasy I a, b, c. Dzieci zapoznały się z pomieszczeniami i ich przeznaczeniem oraz zasobami biblioteki. Dowiedziały się, jak należy zachowywać się w czytelni i wypożyczalni, jak prawidłowo wypożyczać i zwracać książki. Mali czytelnicy wiedzieli jak należy obchodzić się z książkami i obiecali je szanować. Niespodzianką było obejrzenie i wysłuchanie, zaprezentowanej przez nauczyciela bibliotekarza, książki pt. „Groszki” w teatrze kamishibai. Na koniec dzieci wypożyczyły swoje pierwsze książeczki i złożyły uroczyste przyrzeczenie. Na zakończenie spotkania każda klasa otrzymała pamiątkowy dyplom.

 

Święto Biblioteki Szkolnej

 

Każdego roku w miesiącu październiku obchodzimy Święto Biblioteki Szkolnej w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych. W tym roku przebiegało pod hasłem „Książka to dopiero początek…”. Wszystkie klasy brały udział w zorganizowanych przez bibliotekarza, przy współpracy nauczycieli i zaproszonych gości, wydarzeniach czytelniczych.

 

Spotkanie autorskie

20 października 2016 r. w klasie III c odbyło się spotkanie autorskie z panią Stanisławą Ziajką, która jest babcią naszych uczniów Niny i Antka Ziajka. Pani Stanisława czytała fragmenty swojej książki pt. „Opowiedz mi babciu…”, w której zapisała dla wnuków historie z czasów swojego dzieciństwa. Opowieści o dawnych czasach i życiu na wsi zainteresowały słuchaczy i stały się okazją do porównania z teraźniejszością oraz wyrażenia własnych przeżyć i doświadczeń. Niezwykle ciepłe, miłe i ciekawe spotkanie zakończyło się wręczeniem gościowi laurki, kwiatów i upominku oraz wspólnym zdjęciem. Dziękujemy pani Stanisławie za podarowane dla biblioteki szkolnej egzemplarze książki.

 

 

Spotkanie z Franklinem

26 października 2016 r. dzieci z klas I spotkały się z niezwykłymi gośćmi: panią Beatą Krawiec, kierownikiem księgarni NOVA w Łańcucie i prawdziwym Franklinem – postacią z jednej z najbardziej ulubionych serii książek dla dzieci. Pani Beata czytając dzieciom książkę „Franklin chce mieć zwierzątko”, opowiadała między innymi o ekologii i higienie, czytaniu książek, wzajemnej życzliwości i przyjaźni, o zwierzętach, aktywizując wszystkich uczniów podczas wspólnych zabaw. Pierwszoklasiści z zaciekawieniem oglądali Franklina i słuchali opowieści o nim, pozowali do wspólnych zdjęć. Bardzo ciekawe zajęcia i emocje jakie im towarzyszyły na długo pozostaną w pamięci dzieci. Dziękujemy pani Beacie i przebranemu za Franklina uczniowi klasy VI d Sewerynowi Haładyj.

 

 

Zaczarowany teatr Kamishibai

Klasy IV podczas lekcji języka polskiego po raz pierwszy zobaczyły niezwykły teatr Kamishibai (z japońskiego kami – papier, shibai – teatr: papierowy teatr). Pani bibliotekarka czytała i pokazywała w okienku drewnianej skrzynki butai karty dwóch książek: „Legenda o Skarbniku” i „Szukając Marudka”. Czytane teksty i oglądane piękne ilustracje były okazją do wypowiedzi uczniów o empatii, odpowiedzialności w opiece nad zwierzętami, czy wartościach i cechach takich jak pracowitość, uczciwość, skromność i prostota życia, miłość w rodzinie. Krótkie seanse Kamishibai bardzo zaabsorbowały uwagę widzów i wyzwoliły wiele emocji i przeżyć.

 

 

Wystawa ph. „2016. Rok Henryka Sienkiewicza”

Klasy V gościły w czytelni biblioteki szkolnej na spotkaniach prowadzonych przez bibliotekarza, poświęconych Henrykowi Sienkiewiczowi. Gazetka oraz wystawa książek wybitnego polskiego pisarza były okazją do zapoznania się z jego życiorysem i bogatą twórczością. Uczniowie dowiedzieli się także, co to jest karykatura, trylogia, jakie powstały adaptacje filmowe dzieł Sienkiewicza. Następnie pani bibliotekarka przedstawiła okoliczności przyznania i wręczenia pisarzowi Literackiej Nagrody Nobla w oparciu o ciekawe informacje zawarte w artykule z czasopisma „Niedziela”. Zdobyta wiedza z pewnością przyda się uczniom podczas czytania i przerabiania lektury „W pustyni i w puszczy”.

 

 

Konkursy biblioteczne i wystawy prac uczniów

Biblioteczny konkurs plastyczno - literacki klas II i III ph. "Laurka z życzeniami dla biblioteki szkolnej":

I miejsce- Wojciech Kozłowski II a, B. Nitkiewicz

II miejsce- Maciej Dębski III c, J. Dudek

II miejsce- Natalia Niedbała III e, L. Szotowicz

III miejsce- Patrycja Maternowska II b, L. Orłoś

III miejsce- Aleksandra Kuźniar III a, I. Szurlej

Wyróżnienie- Krystian Górak II c, R. Chudzik

Wyróżnienie- Hanna Czado II d, D. Stankiewicz

Wyróżnienie- Amelia Kaszowska III d, M. Lepianka

Wyróżnienie- Hanna Grabowska i Zuzanna Skręt II e, J. Mielczarek

 

Biblioteczny konkurs literacki klas VI ph. "Książka to dopiero początek...":

I miejsce- Mateusz Rudy VI d, H. Szura

II miejsce- Amelia Bieda VI d, H. Szura

III miejsce- Emilia Lęcznar VI e, J. Walkowiak

III miejsce- Julia Sroczyk VI e, J. Walkowiak

Wyróżnienie- Piotr Sroczyk VI a, J. Walkowiak

Wyróżnienie- Jakub Magoń VI b. B. Gaweł

 

Laureaci konkursów otrzymali dyplomy i nagrody.

Piękne prace konkursowe wyeksponowane zostały na wystawach w holu obok biblioteki oraz na parterze.

 

 

Lektury dla klas I-VII

na rok szkolny 2017/18

 

 

Klasa I /do wyboru przez wychowawców/

  1. W. Bełza - Kto ty jesteś? Polak Mały!
  2. J. Tuwim - Wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Słoń Trąbalski
  3. K. Makuszyński - 120 przygód Koziołka Matołka
  4. J. Porazińska - Szewczyk Dratewka
  5. Cz. Janczarski - Jak Wojtek został strażakiem
  6. H. Januszewska – Kopciuszek
  7. M. Jaworczakowa - Jacek, Wacek i Pankracek (fragmenty)
  8. M. Kownacka - Plastusiowy pamiętnik(fragmenty)
  9. J. Bednarek - Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)
  10. A. Frączek – Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą

 

Klasa II /do wyboru przez wychowawców/

  1. W. Chotomska - Legendy polskie
  2. A. Cz. Centkiewiczowie - Zaczarowana zagroda
  3. M. Kryger – Karolcia
  4. J. Papuzińska - Nasza mama czarodziejka
  5. H. Lifting - Doktor Dolittle i jego zwierzęta (fragmenty)
  6. A. Lindgren - Dzieci z Bullerbyn
  7. A. A Milne - Kubuś Puchatek (fragmenty)
  8. J. Grabowski - Puc, Bursztyn i goście
  9. J. Duszyńska Cudaczek – Wyśmiewaczek
  10. B. Kosmowska - Dziewczynka z parku
  11. J. Papuzińska – Asiunia

 

Klasa III /do wyboru przez wychowawcę/

  1. H. Ch. Andersen - Baśnie (do wyboru)
  2. Cz. Centkiewiczowie - Anaruk, chłopiec z Grenlandii
  3. R. Pisarski - O, psie, który jeździł koleją
  4. M. Kownacka - Kajtkowe przygody
  5. J. Brzechwa - Wiersze (do wyboru)
  6. J. Tuwim – Wiersze (do wyboru)
  7. J. Korczak - Król Maciuś Pierwszy (fragmenty)
  8. H. Sienkiewicz – Bajka
  9. W. Badalska - Ballada o uprzejmym rycerzu
  10. S. Wortman - U złotego źródła
  11. M. Jaworczakowa - Oto jest Kasia
  12. Ł. Wierzbicki - Dziadek i niedźwiadek
  13. L. Kołakowski - Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?

 

 

Klasa IV

LEKTURY OBOWIĄZKOWE:
1. J. Brzechwa - Akademia Pana Kleksa
2. C. S. Lewis - Opowieści z Narnii  część1: Lew, czarownica i stara szafa
3. J. Christa - Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
4. René Goscinny, Jean-Jacques Sempé - Mikołajek (wybór opowiadań)

LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE:
1. A. Onichimowska – Duch starej kamienicy
2. J. Korczakowska - Spotkanie nad morzem

Klasa V

1. H. Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy
2. M Twain - Przygody Tomka Sawyera
3. F. H. Burnett - Tajemniczy ogród
4. F. Molnar - Chłopcy z Placu Broni

Klasa VI

1. I. Jurgielewiczowa - Ten obcy
2. S. Lem - Bajki robotów /wybrana bajka/
3. K. Makuszyński - Szatan z siódmej klasy
4. L. M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza

Klasa VII

LEKTURY OBOWIĄZKOWE:
1. Charles Dickens - Opowieść wigilijna
2. Antoine de Saint-Exupéry - Mały Książę
3. S. Żeromski  – Syzyfowe prace

LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE:
1. Ernest Hemingway - Stary człowiek i morze
2. Eric-Emmanuel Schmitt - Oskar i pani Róża